Muuta fontin kokoa
Tänään on 09.09.2010 23:00

Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 8 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Aloittavalle apua
ViestiLähetetty: 21.07.2010 23:23 
möyrii puruissa

Olen aloittamassa hiiriharrastusta, ja tarvitsisin tällaista ihan henkilökohtaista kädestäpitäen -opetusta, kun en kaikkia Hiiret.fin ja tämän foorumin juttuja oikeen sisäistänyt.

Itselläni on kokemusta gerbiileistä, niitä minulla oli pienellä. Nykyään omistan kissoja, koiria, ja hevosen, ja lähinnä äitini luokse olisin hankkimassa seuraa, siellä kun ei mitään eläimiä ole. Kaverillani on todella paljon kesyhiiriä, hänkin on aloitteleva harrastuksen parissa, mutta opastaa mielellään minua alkuun. Tarvitsisin myös hieman kokeneempien neuvoja näissä asioissa, hiirien hoito ei taida olla samanlaista kuin isompien kotieläimien, tai gerbiileiden?

Minulla on jo valmiina vanha akvaario, jonka liimaukset aion vielä vahvistaa jollain myrkyttömällä liimalla. Se on siis kooltaan arviolta 45-60 litraa, en tarkasti osaa sanoa. Siinä on ollut lähes kymmenen vuotta sitten kaloja ja kilpikonnia, mutta se on käytön jälkeen puhdistettu useaan kertaan, ja silikonit sisäpuolella on vaihdettu uusiin, myrkyttömiin, eikä sen jälkeen sitä olla käytetty. Nyt mietinkin, että voiko häkin siivouksen helpottamiseksi käyttää "rullaustekniikkaa", eli kuivikkeiden alle laitetaan sanomalehtiä kerros, ja häkin siivoamisen yhteydessä häkistä poistetaan kaikki sisustukset, ja likaiset purut vaan rullattaisiin sanomalehtikerroksen sisään, ja nostettaisiin sellaisena rullana ulos. Miten te siivoatte hiirienne häkit ja mitä kuiviketta käytätte? Paljonhan kuukauden kuivikkeet edeltämainitsemaani akvaarioon maksaisi? Kuinka paljon purua pitää laittaa sinne pohjalle?

Toinen mikä mietityttää, on se, että kuinka monta päivää hiiret pärjäävät kotona yksin, jos jättää täyden pullollisen vettä ja lisäksi jollekin korkeammalle tasolle vesiastioita, ja runsaasti ruokaa? Mahdollisuus olisi sellainenkin, että joku kaverini kävisi vaihtamassa vaikka joka toinen päivä, tai muutaman päivän välein uudet vedet ja ruuat, pärjäisikö sellaisella järjestelyllä kuinka pitkään? Itse en reissussa ole koskaan, eikä myöskään äitini, mutta tällaisia mietin aivan hätätilanteiden varalle.

Kuinka paljon hiiri maksaa kuukaudessa? Itse suunnittelin tuohon omaan boksiini 3-4 hengen naaraslaumaa, koska haluan seurailla hieman vilkkaamaa yhteisöä, enkä vain yksin hääräilevää urosta. Mitenhän paljon tuollaisen lauman kuluihin menisi kuukaudessa?

Mitä muuta tarvitsen tuon terraarion lisäksi näin alkuun? Paljonko alkutarvikkeet maksaisivat? Rahasta ei ole pula, mietin vaan etukäteen syntyviä kuluja niin osaan sovittaa hiirien menot omiin tuloihini. Suunnitteluhan on puoli ruokaa, vai miten se meni?

Sitten vielä, olisin erittäin kiinnostunut hiirien kasvattamisesta. Onko olemassa ns. kiellettyjä väriyhdistelmiä, jota ei toisiinsa saisi risteyttää? Tämä kasvatusidea ei ole mikään hetken mielijohde, perheessämme on kasvatettu kissoja koko ikäni, mutta tähän hiirien kasvatusjuttuihin kaipaan täydennystä. Kun poikasia karsitaan, onko hiilihapon käyttäminen todella se inhimillisin vaihtoehto, vai onko laillista käyttää jotakin muuta keinoa, esimerkiksi kovalla iskulla lopettamista? Luin niin, että alle 3 päivän ikäiset saa lopettaa iskulla päähän, mutta onko siitä vanhemmat pakollista lopettaa hiilihapoilla tai eläinlääkärin toimesta? Itse en pidä ensimmäistä vaihtoehdoista kaikista inhimillisimpänä.

Kiitän jo etukäteen kaikkia vastaavia. Kysyn sitten lisää kysymyksiä kunhan tulee mieleen.

Edit // Vielä sitä, että pitääkö hiiret rokottaa/madottaa? Voiko hiiriä päästää ulos nurmikolle syömään, jos rakentaa sellaisen syöttökopin, missä lattia olisi avoin?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Aloittavalle apua
ViestiLähetetty: 22.07.2010 1:20 
siimahännät sekaisin

Onnittelut mielenkiintoisen harrastuksen valinnasta! Ensinnäkin akvaarion liimauksiin suosittelen akvaario/lasisilikonia ja sitäkin vain mikäli allas ei muuten pysy koossa. Pöntön tiiviys itsessään on toissijaista. Tuon kokoiseen terraarioon voi majoittaa 2-3 naarashiirtä riippuen sen todellisesta koosta. Sanomalehti olisi muutoin hyvä idea, mutta hiiret silppuavat sen pieneksi päreeksi jolloin idea olisi jo sillä kumottu. :) Terraarion pohjalta saa kuivikkeen pois esim. jonkinlaisella litteällä kauhalla, itse käytän neliskanttista hevosten kahden kilon rehukauhaa. Käytän itse kutterinpurua, joka tuon kokoiseen terraarioon halvimmillaan maksaa vain pari euroa kuukaudessa. Purtua on hyvä olla muutama sentti, jotta kaivautuminen mahdollistuu.

Hiiri syö noin ruokalusikallisen päivässä, mistä voit valitsemasi rehun perusteella laskea kuukausittaisen menoerän. Kuitenkin on otettava huomioon esim. eläinlääkärikulut joita ei voi läheskään aina ennustaa. Itse virikkeet voi hankkia liikkeestä tai nikkaroida itse, juomapullo maksaa 2.6e riippuen paikasta ja mallista.

Kasvatukseen liittyviä asioita kannattaa lukea hiiret.fi -sivuston kasvatusosiosta huolella ennen toimenpiteitä ja mikäli ne eivät aukene, lienee syytä tutustua ensin esim. lukion biologiankirjojen genetiikan perusasioihin.

Hiilihappo on täysin eri asia kuin hiilidioksidi (ei sisällä vettä), joka on ainoa yli 3 vuorokautta vanhan nisäkkään laillinen lopetuskeino lukuunottamatta eläinlääkärin tekemää toimenpidettä, ja hiilidioksidinkin käyttöön pitäisi olla edes jonkinlainenn pätevyys, edes että olisi nähnyt käytännössä pätevän ihmisen tekevän toimenpiteen. Hiilidioksidilopetuksen eettisyydestä on paljon keskustelua tällä foorumilla ja siitä löytyy tieteellisiä tutkimuksia joita voi halutessaan tutkia myös internetissä. (Arvatkaas onko kirjanmerkeissä heittää yhtään...)

Ja vielä sitä, että hiiriä ei pidä missään olosuhteissa päästää ulos lattiattomassa häkissä, ne pääsevät siitä ulos ja voivat karata kohtalokkain seurauksin. Nurmikon syöminen ei ole hiirelle välttämätöntä.

Summa summarum, lue uudelleen hiiriyhdistyksen laajasti tarjoamaa tietoa ja etsi aiheita hakusanoilla foorumilta. Moni ei jaksaisi tähän vastata, koska kaikki vastaukset ovat jo saatavilla kun jaksaa etsiä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.07.2010 12:16 
kurkkutäplä hännän ympärillä

roughcollie kirjoitti:
Paljonhan kuukauden kuivikkeet edeltämainitsemaani akvaarioon maksaisi?

Riippuu siitä, mistä ja millä hinnalla kutterin hankit. Itse ostan suoraan sahalta hintaa 2 €/jätesäkki, jollainen riittäisi tuon kokoiseen terraan luultavasti kuukausia.. :)

Lainaa:
Toinen mikä mietityttää, on se, että kuinka monta päivää hiiret pärjäävät kotona yksin, jos jättää täyden pullollisen vettä ja lisäksi jollekin korkeammalle tasolle vesiastioita, ja runsaasti ruokaa? Mahdollisuus olisi sellainenkin, että joku kaverini kävisi vaihtamassa vaikka joka toinen päivä, tai muutaman päivän välein uudet vedet ja ruuat, pärjäisikö sellaisella järjestelyllä kuinka pitkään?

Muistaakseni on olemassa laki, jonka mukaan eläinten kunto pitää tarkistaa kerran vuorokaudessa. Tässä käsittääkseni ajetaan takaa tapaturmien ehkäisyä, mutta jos huonosti sattuu ja hiiri vaikka "hirttää" itsensä johonkin väliin juuri tarkistuksen jälkeen, ei se seuraavan tarkistuksen aikaa paljon ole tehtävissä.. Ruuan ja juoman suhteen hiiret pärjäävät kyllä esim. viikonlopun, kun varmistaa varsinkin veden riittävän saannin.

Lainaa:
Kun poikasia karsitaan, onko hiilihapon käyttäminen todella se inhimillisin vaihtoehto, vai onko laillista käyttää jotakin muuta keinoa, esimerkiksi kovalla iskulla lopettamista? Luin niin, että alle 3 päivän ikäiset saa lopettaa iskulla päähän, mutta onko siitä vanhemmat pakollista lopettaa hiilihapoilla tai eläinlääkärin toimesta? Itse en pidä ensimmäistä vaihtoehdoista kaikista inhimillisimpänä.

Kyse on tosiaan hiilidioksidista, ei -haposta. Alle pariviikkoisilla hiirillä on vielä sukellusrefleksi, joka vaikeuttaa hiilarilla lopetusta, joten tämän ikäiset lopetetaan yleensä mekaanisesti.

Lainaa:
Vielä sitä, että pitääkö hiiret rokottaa/madottaa?

Varsinkin, jos käyt niiden kanssa näyttelyissä tms. säännöllinen loishäätö on suositeltavaa. Rokotuksia ei tarvita.

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.07.2010 16:31 
möyrii puruissa

Kiitos kummallekin!

Oppivatko hiiret nimiään, vai voiko ne nimetä vähän erikoisemminkin, toisin kuin esimerkiksi koirat?

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.07.2010 18:56 
Täti Sininen

Ei ne nimiään opi :D Ihan sama, onko niillä nimiä ollenkaan, ne on ihan ihmisen iloksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.07.2010 11:29 

Jos tietyn äänen yhdistämistä ruokaan kutsuu nimen oppimiseksi, niin se ehkä onnistuu.. ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.07.2010 21:43 
möyrii puruissa

;)

Älkääs nyt :D Kyllä ne varmaan osais jos jaksaa opettaa ! :häippäsy:

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.07.2010 16:08 

No siis kyllä mulla yks uros tulee "nassuttamalla" kaltereiden taa kuikuilemaan, kun tietää, että sieltä saa herkkua.. :p Samaan tyyliin kai se koirakin sen oppii? ;)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 8 viestiä ]