Muuta fontin kokoa

Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Normihiiri x normihiiri=Minihiiri?
ViestiLähetetty: 10.01.2010 22:48 
rakentaa pesää

Anteeksi, en keksinyt kunnon otsikkoa.

Mutta kuitenkin asiaan. Syntyykö minihiiriä vain minihiiri x minihiiri yhdistelmistä, vai voiko niitä tulla myös normihiiri x normihiiri yhdistelmistä? Meinaan, että jos poikue on vaikka jostakin syystä jätetty liian suureksi ja poikaset ovat silloin jääneet hyvin pieniksi. Onko ne silloin minihiiriä vai pieniä normihiiriä?

Tälläinen vain alkoi askarruttamaan minua. Toivottavasti tajusitte :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.01.2010 23:02 
jyrsii kaltereita

Minejä syntyy vain mineiltä ja joskus mideiltä. Pitäisi olla harvinaisen karmeassa kunnossa oleva poikanen, että saisit siitä minihiiren. Eikä tällaista eläintä jalostukseen tulisi ikinä käyttää! Minin painot on kuitenkin alle 20g, mielellään alle 15g. Tämä on alle puolet normin painosta. Pieni tavis on yleensä lemmikki/suomalaistyyppinen hiiri.

Mini+tavista kutsutaan midihiireksi. Nämä ovat minejä isompia, mutta minin kassa risteytettynä voi tulla minikokoisia poikasia.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Normihiiri x normihiiri=Minihiiri?
ViestiLähetetty: 23.06.2010 10:36 
hyvä perusväri

Tätä roblematiikkaa minäkin olen yhdellä aivonystyrällä sivunnut. On nimittäin käynyt tässä fox-askartelujeni ohessa jo selväksi, että tavishiirillä c^ch/c^ch -foxit tuppaavat olemaan pienikokoisia. Esimerkiksi ihan järkevän kokoiset bl-bur/f vanhemmat tuottaa suht järkevänkokoisia bl-bur/f penikoita, mutta katraan bl/f naperot onkin sitten SELVÄSTI muita pienempiä. Mietin vain huvikseni, josko moisia foxeja valikoivasti jalostamalla pienempään suuntaan saisi aikaiseksi minejä...

Ja tämä siis ihan pohdiskelua vain. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.06.2010 11:47 
totutuksessa

Mulla ei ole gramma-vaakaa, joten en voi olla varma tuon meidän yhden tytön koosta. Kuitenkin se oli luovutusikäisenä n. kolme viikkoisen poikasen kokoinen, ja nyt aikuisiän kynnyksellä se on selvästi pienempi kuin muut meidän hiiret. Hiiri ehkä nyt sellasen perus-viisiviikkoisen kokoinen, tosin ruumiinrakenne ei ole ihan samanlainen vaan se näyttää kyllä ihan aikuiselta hiireltä, vain pienemmältä. Tämä hiiri on syntynyt ruokakasvatuksen tuloksena ihan normi-hiiristä. Poikue-koosta ei ole tietoa, mutta käsittääkseni muut poikaset eivät olleet näin pieniä. Silloin luovutus-ikäisenä se oli vähän sellainen hidas liikkeissään, vähän liian rauhallinen. Panostin rääpäleen ruokintaan ja nyt se onkin silmin nähden virkistynyt vaikka edelleen sen on selkeästi muita pienempi, vaikka laumassa on useita monta viikkoa sitä nuorempia hiiriä. En usko että se tuosta enää juurikaan kasvaa.

Niin se jutun pointti... mä olen taipuvainen uskomaan, että ihan tavis-pentueessakin saattaa joskus se pahnanpohjimmainen olla huomattavasti sisaruksiaan pienempi. Yleensä ne karsitaan pois (pienimmät rääpäleet), mutta pienessä poikueessa tai ruokakasvatuksessa niin ei aina tehdä. Sitä en tiedä miten nuo mahtais pientä kokoaan periyttää, eikä ole kyllä aikeita alkaa testaamaan, vaikka nykyisellään meidän "mini" on ihan reipas ja terve hiirityttö.

Profiili  

ViestiLähetetty: 01.07.2010 20:36 
masu jyviä pullollaan

marinnelli: Mä yhdistin kaksi eri sinistä c^ch-kantajanaarasta ba/f urokseen ja kaikki pesueen poikaset olivat suunnilleen saman kokoisia. Syntyi niin bl/t, bl, bl/f kuin bl (c^ch/c^ch) hiiriä ja itseasiassa niistä pienin ei ollut foxillinen. Liekö minulla vai sinulla sitten ollut poikueissa enemmän sattumaa?

Kuva

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]